آموزش مهارت به دانش آموزان

پرسش مهر 97

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان

يكشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۴ ب.ظ


چرا کودکان باید مهارت نه گفتن را بیاموزند؟

 

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان

فرهنگ تعارف و رودربایستی بین ما رواج دارد. اما خیلی از اوقات نباید تعارف را وارد یک بحث جدی کرد. منشا خیلی از رفتار های پرخطر افراد در دوران نوجوانی و بزرگسالی نداشتن مهارت نه گفتن است. افرادی که میتوانند نه بگویند به حق انتخاب خود احترام میگذارند و دیگران هم متوجه میشوند که باید احترام گذاشت. نه گفتن بی ادبی یا هرگونه رفتار غیر اجتماعی نیست. با آموزش مهارت نه گفتن کودکان میتوانند از انجام خیلی از کار های ناپسند و کشیده شدن به مسیر های نادرست مصون بمانند.

راه آموزش مهارت نه گفتن به کودکان

 

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان

در ادامه این مقاله قصد داریم چند بخش آموزش مهارت نه گفتن به کودکان را معرفی کنیم. این موارد هر کدام تکمیل کننده دیگری هستند و برای رشد و بهبود شخصیت اجتماعی فرزندتان بهتر است به درستی انجام شوند.

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان: بحث در مورد احترام و تحمل

در ابتدا باید بگوییم کلید این بخش آموزش تعامل اجتماعی پایه به کودکان است. آموزش اولیه احترام در جمع و نحوه برخورد با دیگران مهم ترین چیزی است که کودک شما باید ان را فرا بگیرد. با او در مورد این صحبت کنید که چگونه بعد از دریافت چیزی از دیگران تشکر کند، در دیدار با دیگران دست بدهد، چگونه با استفاده از کلمه “لطفا” بتواند در خواست خود را بگوید. در کنار این ها کودک باید بداند که هر انسانی از ابتدا نمیتواند خشم و عصبانیت خود را کنترل کند ولی باید در راستای آن تلاش کند. به او بگویید زمانی که از کسی عصبانی است باید با احترام با او برخورد کند و حتی خود را جای شخص مقابل بگذارد تا او را بهتر درک کند.

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان: بحث در مورد اختلاف نظر کودکان

به کودک خود اجازه دهید اختلاف نظر داشته باشد. او مجبور نیست همیشه با دیگران موفقت کند و اجبارا همه حرف بقیه را تایید کند. این بخشی از استقلال شخصیتی کودک است و باید به رشد و نمو آن کمک کرد. به او یاد دهید که میتواند محترمانه نظر خودش را بگوید. مثلا از جمله “من با نظر شما مخالفم” یا “میتوانم نظرم را بگویم؟” استفاده کند. رفتار کودک باید از بزرگسالان متمایز باشد و در عین حال با دیگران برخوردی توام با احترام داشته باشد.

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان: افزایش شنیدن به جای حرف زدن

داشتن اختلاف نظر با دیگران اجتناب ناپذیر است. اما کودک باید بداند که درست است حرف بقیه را گوش کند و سازش کند نه دعوا! به کودک آموزش دهید که حتی اگر شخصی حرف کاملا غلطی میزند باز هم نظرش محترم است و نباید با او از لحن بدی استفاده کرد. او باید مایل به گوش دادن به دیدگاه دیگران باشد.

ارتباط چشمی را به کودک یاد دهید. دیگران برای اینکه بدانند شنیده میشوند و به آن ها توجه میشود باید دیده شوند. کودک باید بداند که احترام یک موضوع متقابل است و باید برای دیگران احترام قائل شود تا دیگران هم او را دوست داشته باشند.

 

این مطلب، مرتبط با فایل صوتی «آموزش حریم خصوصی به کودکان و نوجوانان» است.

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان: بررسی یک رفتار بد کودک به جای تنش

اگر کودک مرتکب اشتباهی شد به جای اینکه با دعوا کردن و ایجاد تنش در او ترس ایجاد کنید. صبر کنید تا هم خودتان و هم کودک آرام شوید و سپس در مورد رفتار اشتباه او باهم بحث کنید. با دلایل کاملا منطقی برای او توضیح دهید که چرا رفتارش درست نیست و دیگر نباید آن را تکرار کند. با این کار به او احترام به عقاید دیگران و روش درست بحث کردن را آموزش میدهید.

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان: کنترل رسانه در اختیار کودک

ممکن است برایتان پیش بیاید که یک سیاستمدار در تلویزیون در حال صحبت کردن باشد و چه بسا دروغ بگوید! رفتار شما در قبال صحبت های او مسئله ایست که میتواند در ایجاد احترام کودک نسبت به نظر مخالفش تاثیرگزار باشد. ضمنا کودک باید فرهنگ استفاده از رسانه ها را یاد بگیرد. او باید بداند که پشت یک شبکه اجتماعی شخصیتی واقعی نشسته و باید همواره با احترام با او برخورد کند. برای این کار میتوانید حین ایمیل زدن و یا پیامک دادن از کودک برای انتخاب لحن مناسب کمک بگیرید و با او در این مورد صحبت کنید.

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان: کودک را به جبران خسارت تشویق کنید

همیشه در یک بحث ممکن است کسی از کوره در برود و جملاتی که نباید را به کار برد و یا حتی منجر به درگیری فیزیکی شود. کودک شما باید فرهنگ عذرخواهی و جبران خسارت را بلد باشد. این کار میتواند از دشمنی های بعدی جلوگیری کند. اگر متوجه شدید کودکتان به یکی از دوستانش آسیب رساند میتوانید یک کادو تهیه کنید و با همراهی کودک به دوستش هدیه دهید. او میتواند با این کار محبت و درستی را یاد میگیرد.

آموزش مهارت نه گفتن به کودکان: ارتباط تربیت جنسی و مهارت نه گفتنآموزش حریم خصوصی به کودکان و نوجوانان

در بحث تربیت جنسی ما نیاز داریم تا امنیت کودک را فراهم کنیم و این کار با همکاری خود کودک قابل انجام است. به کودک خود اندام های خصوصی اش را معرفی کنید و او باید بداند که کسی حق ندارد آن ها را لمس کند. در بحث بوسه کودک باید بداند که تنها کسانی که او اجازه میدهد میتوانند در یک چارچوب خاص او را ببوسند. افراد غریبه اجازه ندارند او را لمس کنند و… کودک در صورتی که با مهارت نه گفتن آشنا باشد میتواند به خوبی از تعرض دیگران به حریم خصوصی اش جلوگیری کند.

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۱۱
اعظم آقایی

نظرات  (۱)

۱۹ آذر ۹۷ ، ۲۰:۲۶ اعظم آقایی
لطفا در مورد بازی و مهارت هم مطلب بگذارید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی