آموزش مهارت به دانش آموزان

پرسش مهر 97

بسیاری از افراد آنقدر که به یادگیری مهارت‌های هوشی مثل خواندن، نوشتن و ریاضی در دانش‌آموزان توجه دارند، به مهارت‌های ارتباطی آنچنان توجهی ندارند. در صورتی که یادگیری این مهارت‌ها اهمیت بیشتری دارد.

پژوهشگران معتقدند که دانش‌آموزان برای موفقیت در مدرسه و دانشگاه به یادگیری مهارت‌های غیر هوشی هم نیاز دارند. به مهارت‌های غیر هوشی مهارت‌های نرم یا مهارت‌های ارتباطی هم گفته می‌شود. این مهارت‌ها شامل ویژگی‌های حسی، رفتاری و اجتماعی می‌شوند. این مهارت‌ها کمک می‌کند تا دانش آموزان در رهبری، مدیریت، کارهای گروهی و پشتکار قدرت پیدا کنند.

اهمیت یادگیری مهارت‌های ارتباطی

تاکنون ارتباط بین یادگیری مهارت‌های هوشی و موفقیت تحصیلی اثبات شده است. اما یادگیری مهارت‌های آموزشی هم اهمیت بسیاری دارد. برای مثال در پژوهشی ثابت شده که توانایی مدیریت فردی بیش از میزان بالا بودن آی کیو در موفقیت تحصیلی تاثیر گذار است.

اخیرا هم مشخص شده است که دانش‌ آموزان مهارت‌های ارتباطی پایین‌تری دارند کمتر از سایر افراد تمایل به ادامه تحصیل دارند و در دوران مدرسه دیپلم ترک تحصیل می‌کنند. افرادی هم که عامل باخت‌‌ها و موفقیت‌های خودشان را دیگران می‌دانند، افرادی هستند که مهارت‌های ارتباطی پایینی دارند.

مهارت مهم ارتباطی که باید آموخت، مهارت خودمدیریتی است. در صورتی که دانش آموزان توانایی مدیریت خودشان و توانایی‌ها و ضعف‌هایشان را نداشته باشند، در سال تحصیلی با مشکل روبرو می‌شوند و نمی‌توانند خودشان را با برنامه کلاسی هماهنگ کنند. خود مدیریتی شامل مدیریت زمان، مسئولیت پذیری، برنامه ریزی و سختکوشی می‌شود.

هیچ وقت برای یادگیری مهارت‌های ارتباطی دیر نیست

به طور معمول مهارت‌های ارتباطی را باید در سنین پایین آموخت اما هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست. با انجام چند تمرین می‌توان به مقدار زیادی چنین مهارت‌هایی را ارتقا داد.

مهارت‌های مورد نیاز را بشناسید

از دوست یا مشاوری بخواهید که نوع رفتار شما را بررسی کنند و به شما بگویند که در چه زمینه‌ها و مهارت‌هایی ضعف دارید. در ادامه به دنبال ارتقای خود در آن مهارت‌ها باشید. در نهایت باید این مهارت را در زندگی خود به کار ببندید. اما برای اینکه به خوبی خودتان را ارتقا بدهید ابتدا باید یاد بگیرید که چطور انتقادپذیر باشید و از بازخوردها به بهترین نحو استفاده کنید.

نوشته شده توسط محسن خسروجردی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۱
اعظم آقایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی